Nameštanje digitalnog sata

 

ДИГИТАЛНИ ШАХОВСКИ САТОВИ

 

У новије време се на званичним такмичењима све више уместо механичких користе дигитални шаховски сатови. Ови сатови имају значајне предности у односу на механичке, од којих су неке:

– региструју број одиграних потеза,

– аутоматски додају време после временске контроле,

– омогућавају темпо игре у коме играч после (или пре) сваког одиграног потеза добија додатно време за размишљање.

Са друге стране, као и свака новост, ови сатови ће извесно време бити главобоља са организаторе, играче, а нарочито судије, док се сви не навикну на њих. Циљ овог чланка је да ову главобољу умањи, ако већ не и сасвим отклони.

На нашем тржишту постоји неколико врста дигиталних сатова, што је само по себи лоше, обзиром да се они различито подешавају, чиме се постојећи проблеми вишеструко умножавају. Због тога би било добро да се Савез определи за један сат, који би постао стандард. При томе би требало имати у виду следеће карактеристике:

  • однос цена/могућности,
  • поузданост,
  • једноставност за руковање и подешавање

Имајући у виду ове параметре, наметнуо се сат MEREX500, који је верна копија холандског DGT, али је јефтинији. Зато ћу се у даљем тексту бавити искључиво радом са овим сатом.

 

 

 

Сл.1. Предња страна сата MEREX500

 

 

На предњој страни сата постоје свега три дугмета:

+1, које повећава број који препери за 1.

ОК, које активира изабрану опцију, активира жељени трепћући број, а у току игре служи за проверу опције (мода) по којој се игра.

Start/Stop На почетку партије укључује сат. У току игре га зауставља и поново покреће. Када се држи притиснут дуже од 3 секунде активира подешавање сата.

ON/OFF се налази испод сата на његовој доњој страни и служи за укључивање и искључивање сата.

 

1.    УПУТСТВО ЗА УПОТРЕБУ

 

  • Батерије. Сат користи 4 АА батерије. Препуручљиво је да се користе алкалне батерије са којима може да ради 5000 сати. Ако дуже време не планирамо да користимо сат, препоручљиво је да се батерије уклоне.

Када су батерије скоро испражњене, на дисплеју се појављује ознака “ВАТ” и треба их што пре заменити. Када се ова порука појави први пут, батерије имају довољно енергије да се партија која је у току заврши.

  • Укључивање сата. Укључивање и искључивање сата врши се помоћу прекидача ON/OFF који се налази са доње стране сата.
  • Избор броја опције. Сат је програмиран за различите временске контроле и темпове игре. Листа свих опција (32) исписана је на доњој страни сата. Када укључимо сат на дисплеју се појављује опција која је последња била у употреби. (Ако су у међувремену замењене батерије, дисплеј се ресетује на 01). Ако желимо да променимо опцију, притиском на дугме +1, повећавамо број опције за један, док не дођемо до жељене опције, чији избор потврђујемо са ОК. Када бројач дође до 32, следећи +1 га пребацује на 01 и тд.
  • Активирање опције. Када смо са ОК изабрали жељену опцију, на дисплеју се појављује уобичајено почетно време за ту опцију.
  • Почетак партије. Сат се укључује притиском на дугме Start/Stop. Пре него што покренемо сат неопходно је обезбедити да положај полуге буде такав да се сат укључи играчу са белим фигурама. Ово је посебно важно за опције у којима се играчу додаје време за сваки одиграни потез.
  • Привремено заустављање сата. У току партије сат се може по потреби привремено зауставити притиском на дугме Start/Stop. Поновним притиском на исто дугме сат наставља да ради.
  • Провера опције у току игре врши се притиском на ОК, без заустављања сата,
  • Промена времена у току партије.

У току партије се може указати потреба да се промени време које сат показује. Да би то урадили треба држати притиснуто дугме Start/Stop 3 секунде док дисплеј не почне да трепери.

На дисплеју се прво појављује време играча са леве стране (без обзира на то ко је на потезу). Промена вредности која трепери врши се са +1. Када се дође до највеће цифре (9 или 5), бројач се пребацује на 0. Када се појави жељена цифра притисните ОК. После тога следећа цифра почиње да трепери и поступак се понавља. Када смо притиснули ОК за прихватање последње цифре играча са леве стране, појављује се време играча са десне стране које се подешава на исти начин.

Ако желимо да прихватимо време без промене, једноставно притиснемо ОК за сваку цифру која трепери.

Редослед цифара је:

  • сати
  • десетине минута
  • минути
  • десетине секунди
  • секунде.

Када смо подесили времена за оба играча и последња цифра више не трепери, притиском на Start/Stop поново покрећемо сат, који наставља да одбројава  кориговано време.

Одбројавање времена је прекинуто за време док коригујемо време на сату. Ако се за то време притисне полуга, то не утиче на време на сату, као ни на број одиграних потеза.

Ако се користи нека од опција које осим времена одбројавају и потезе, такође је могуће променити или прихватити број одиграних потеза, након што смо кориговали времена. Број потеза који се појављује на дисплеју је број потеза који је повукао играч са црним фигурама.

  • Ручно подешавање. Свака опција има своје уобичајено подешено време. Оно се може ручно променити ако је потребно. Пошто смо изабрали опцију и активирали је са ОК, појављује се време левог играча. Дисплеј показује последње време које је коришћено у тој опцији. Прва цифра трепери, означавајући да се време може променити.

Ако желимо да користимо време без промене, држимо притиснуто дугме ОК све док треперење не престане. Када смо изабрали ручно подешавање, ово се може скратити тако што притиснемо Start/Stop када прва цифра почне да трепери.

Промена цифре која трепери врши се са +1. Када се појави жељена цифра притисне се ОК, после чега почиње да трепери наредна цифра. Ако не желимо да променимо цифру која трепери једноставно притиснемо ОК. Када смо поставили време за играча са леве стране, појављује се време играча са десне стране, које подешавамо на исти начин.

Пошто смо подесили времена оба играча у разним опцијама могућа су додатна подешавања. Овде ћемо навести само опцију 25, која се може применити на све врсте темпа игре који су код нас у употреби. Редослед подешавања је следећи:

  • Додатно време по потезу (исто за оба играча),
  • Број потеза до прве временске контроле
  • Други временски период (исто за оба играча),
  • Број потеза до друге временске контроле,
  • Трећи временски период (исто за оба играча),
  • Број потеза до треће временске контроле,
  • Четврти временски период (исто за оба играча).

 

  • Симболи на дисплеју. Осим цифара на дисплеју се могу појавити следећи симболи:

ВАТ указује да треба заменити батерије.

^  указује да се стигло у фазу партије када се за сваки одиграни потез додаје додатно време.

  • привремена ознака која указује да је тај играч први који прошао временску контролу.
  • (трепћући) указује да је играч прекорачио време за размишљање.

:  Време на дисплеју је у сатима и минутима. (1:23 значи да играч има 1 сат и 23 минута за размишљање)

.  Време на дисплеју је у минутима и секундама (1.23 значи да играч има 1 минут и 23 секунде времена за еазмишљање).

  • Приказ времена. Када играч има више од 20 минута времена на дисплеју је време у сатима и минутима. Када играч има мање од 20 минута време на дисплеју се аутоматски пребацује у минуте и секунде.

2.    Подешавање сата за различите случајеве темпа игре
(опција 25)

 

  • Два сата по играчу за целу партију.

Времена оба играча се подесе на 2:00.00, и затим се у свих преосталих 7 тачака изабере 0.

 

  • Два сата за 40 потеза + 30 минута до краја партије

Времена оба играча се подесе на 2:00.00. У тачки 1 се изабере 0, у тачки 2 изаберемо 40, у тачки 3 подесимо 30 минута и затим 0 до краја.

 

  • 90 минута за целу партију + 30 секунди за сваки одиграни потез.

Времена оба играча се подесе на 1:30.00. У тачки 1 подесимо 30 секунди и затим 0 до краја.

 

  • 90 минута за 40 потеза + 15 минута до краја партије уз додатак од 30 секунди за сваки одиграни потез од почетка партије.

Времена оба играча се подесе на 1:30.00. У тачки 1 подесимо 30 секунди. У тачки 2 подесимо 40 потеза. У тачки 3 подесимо 15 минута и затим 0 до краја.

Важно је напоменути да сат после временске контроле ресетује бројач потеза на 0. Зато ће на пр. у 41 потезу, бројач потеза показивати 01.

 

3.    Контрола исправности сата

 

Исправност рада дигиталних сатова је много теже контролисати него механичких. Многи судије сматрају да је то разлог да уопште и не контролишу сатове. Ако имамо у виду да све што човек направи може и да се поквари, очигледно је да је то становиште погрешно. Узмимо да је темпо игре 90 минута за 40 потеза + 15 минута до краја партије уз додатак од 30 секунди за сваки одиграни потез од почетка партије.

Овај сат има исту произвођачку грешку као и његов клон холандски DGT. Наиме оба сата приликом старта партије аутоматски обојици играча додају по 30 секунди као да су одиграли по један потез. Тако смо ми подесили време на 1:30.00 и стартовали га, на сату пише 1:30, а у ствари има 1:30.30, што се и не примећује јер сат показује само сате и минуте. Обично судије то толеришу (а многи и не знају да се то догодило). Ако желимо да тачно поставимо време треба почетно време поставити на 1:29.30, па ће сат приликом стартовања показати 1:30.

Постоје три тренутка у току кола када је погодно (и потребно) контролисати сат:

  • На почетку кола, када се већ летимичним прегледом може видети да ли су сатови почели правилно да раде.
  • После 3 сата игре играчи су утрошили своје основно време за размишљање. У том моменту збир оба времена на сату мора бити једнак броју повучених потеза. Ако тада извршимо контролу истовремено ћемо видети и да ли играчи правилно пишу потезе.
  • После 3 сата и 40 минута играчи су морали повући по 40 потеза и проћи прву контролу времена.